Nederlands consumentenvertrouwen stagneert

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in januari wel gestegen, maar als men corrigeert voor seizoensinvloeden is het gelijk gebleven. Het vertrouwen in de economie is groter geworden, de koopbereidheid is echter afgenomen.

Freddy van Mulligen 25 januari, 2002 | 9:36
Facebook Twitter LinkedIn
Het con
sumentenvertrouwen kwam in januari zes punten hoger uit dan in december op -1. Een dergelijke stijging is volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek normaal in januari. Gecorrigeerd voor seizoensinvloeden is het vertrouwen gelijk gebleven. In december werd er nog een forse verbetering gezien nadat het vertrouwen in september drastisch was verslechterd.

Het vertrouwen is samengesteld uit de mening van consumenten over de economie en de bereidheid tot het doen van grote aankopen. Over de economie is de Nederlander duidelijk optimistischer geworden, alhoewel het aantal pessimisten nog net iets groter is dan het aantal optimisten.



De koopbereidheid laat een tegengestelde beweging zien. De consument aarzelt met het doen van grote aankopen. Het kan volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek te maken hebben met het feit dat men zich eerst wil oriënteren op de europrijzen. Het oordeel over de eigen financiële positie blijft onveranderd positief. De meeste Nederlandse consumenten verwachten een verbetering in hun eigen financiële situatie.

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Freddy van Mulligen  .

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten