JPMorgan America Large Cap Fund - Winnaar Morningstar Award 2009

Ondanks dat de Verenigde Staten als de bakermat van de kredietcrisis kan worden beschouwd, waren de verliezen op aandelen er minder groot dan in Europa.

Sander Kleine 10 maart, 2009 | 14:45
Facebook Twitter LinkedIn

Fondsmanager Garett Fish van het JPMorgan America Large Cap Fund wist het hoofd nog enigszins boven water te houden.

In het beleggingsproces komen twee beleggingsstrategieën samen. Zoals in alle beleggingsfondsen van JPMorgan wordt er gewerkt met ‘behavioral finance’. Hierbij staat het sentiment op de beurs centraal. De theorie heeft als uitgangspunt dat beleggers niet rationeel handelen en druist daarmee in tegen de ‘efficiënte markt hypothese’, die stelt dat alle informatie in de koers is verwerkt en aandelen dus tegen intrinsieke waarde verhandeld worden. Dit wordt gecombineerd met de fundamentele research die wordt verzorgd door de 22 ervaren sectoranalisten die Fish tot zijn beschikking heeft. Het resultaat is een redelijk geconcentreerde portefeuille met daarin tussen de 50 en 100 grote tot zeer grote Amerikaanse bedrijven, met geen specifieke voorkeur voor groei- of waardeaandelen.

Een deel van de goede prestaties van het fonds is toe te schrijven aan de liefde voor zeer grote bedrijven, deze worden door beleggers in het rampjaar 2008 als een relatief veilige haven beschouwd. De manager begint nu weer wat meer risico in de portefeuille op te bouwen door te beleggen in financiële waarden en consumentengoederen. Het achterliggende idee hierbij is de sterke bedrijven als winnaars uit de huidige crisis komen, doordat de concurrentie verdwijnt. Dit gaat ook op voor financiële waarden, banken als Wells Fargo, Goldman Sachs en Bank of America beschouwt de manager als ondergewaardeerd en kunnen juist in deze tijden goede mensen aantrekken. Ook worden verzekeringsmaatschappijen overwogen ten opzichte van banken, omdat deze minder risicovol zijn.

Een ander thema waarop Fish inspeelt is het groeiende prijsbewustzijn van consumenten. Zo heeft hij een bedrijf gekocht wat auto-onderdelen verkoopt met de gedachte dat consumenten eerder aan hun auto gaan klussen dan een nieuwe zullen kopen. Beleggen in dit fonds is echter niet goedkoop, de kosten bedragen 2,65% per jaar. Daar staat wel tegenover dat in 2008 fondsen die in dezelfde Morningstar categorie vallen met gemiddeld 7% zijn verslagen, terwijl de risico’s ongeveer gelijk waren.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Sander Kleine  

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten