In het kort
- Nu de economie in de Verenigde Staten langzamerhand verbetert, verwachten wij dat de voedselprijzen in 2011 opnieuw zullen gaan stijgen en dat consumenten dus dieper in de buidel zullen moeten tasten vanwege de hogere grondstoffenprijzen.
- De aandelenwaarderingen lijken iets vooruit te lopen op het economisch herstel, er zijn immers nog wel degelijk risico’s aan de horizon te bespeuren.
- Omdat het voor fabrikanten lastig is om in volwassen markten een organische groei te genereren, neemt de fusie- en overnameactiviteit in de defensieve consumentensector toe.
Aandelen defensieve consumentengoederen op de radar | |||||
Onderneming | Morningstar | Fair value | Concurrentie- | Onzekerheid | Koers/ |
Rating | (USD) | voorsprong | Fair value | Fair value | |
Supervalu | ***** | 38 | None | High | 0.44 |
Delhaize Group | **** | 98 | None | Medium | 0.73 |
Procter & Gamble | **** | 77 | Wide | Low | 0.84 |
Colgate-Palmolive | **** | 92 | None | Low | 0.87 |
Estée Lauder | * | 46 | Narrow | Medium | 1.72 |
(Bron: Morningstar per 13/1/2010) |
Supervalu
Slechter dan verwachte resultaten voor het kwartaal dat eindigde op 11 september bracht Morningstar ertoe om zijn fair value van Supervalu neerwaarts bij te stellen. Maar wij menen nog steeds, dat het aandeel ondergewaardeerd is. Supervalu is 2010 minder gunstig gestart dan vergelijkbare bedrijven en dit blijkt uit de resultaten, die achterblijven bij die van de concurrentie. We zien echter mogelijkheden voor verbetering, met name in de groei van private label-activiteiten en SKU-rationalisatie. Dit zou op de langere termijn gunstig moeten zijn voor de marges.
Delhaize Group
De concurrentiedruk in het zuidoosten van de Verenigde Staten leidde tot slechtere resultaten bij de Food Lion-supermarkten van Delhaize. Hoewel de korte termijn nog lastig zal blijven, verwacht Morningstar, dat de lage prijspositionering van dit bedrijfsonderdeel aantrekkelijk zal blijken voor prijsbewuste klanten. Daarnaast zijn de supermarkten van Delhaize in het noordoosten van de VS, evenals de activiteiten in de thuismarkt België, tijdens de recessie veerkrachtig gebleken.
Procter & Gamble
P&G heeft de reclame-uitgaven verhoogd teneinde het verloren marktaandeel terug te winnen. Hoewel de aandelenkoers achterblijft en de consument nog steeds zuinig is, zijn er redenen om voor de langere termijn optimistisch te zijn. De merken van het bedrijf kunnen nog steeds groeien in opkomende markten, P&G heeft een gezonde pijplijn van nieuwe producten en die het sterk ondersteunt en op operationeel niveau is er nog wat te sleutelen aan de overhead van de onderneming. Met een gemiddeld kasrendement van 7,0 procent verwacht Morningstar, dat geduldige aandeelhouders beloond zullen worden.
Colgate-Palmolive
Concurrenten zijn sterk in Colgate’s kernsegment tandverzorging gestapt met als doel marktaandeel te veroveren. Dit feit en Colgate’s onhandige optreden in Venezuela doen de vraag rijzen hoeveel Colgate moet investeren om zijn leidende positie in regio’s als Latijns-Amerika te behouden. Morningstar verwacht zeker, dat de onderneming in de komende kwartalen met druk op zowel omzet als marges geconfronteerd zal worden. Maar Colgate heeft wel een dieper inzicht in de productcategorie dan de concurrentie en een uitstekende kostenstructuur.
Estee Lauder
Omdat de Amerikaanse werkloosheid op een hoog niveau blijft, twijfelt Morningstar eraan of de omzetgroei van Estee Lauder op de Amerikaanse markt de komende kwartalen zal aanhouden. Daarnaast menen wij, dat Estee Lauder’s vooruitzichten op lange termijn gehinderd worden doordat het grootste deel van de verkopen plaatsvindt in traditionele warenhuizen die marktaandeel hebben verloren omdat consumenten voor schoonheidsproducten steeds meer op zoek gaan naar alternatieve verkooppunten. Als gevolg daarvan is de aanzienlijke premie die de markt Estee Lauder toekent naar onze mening onterecht.
Aandelenrapporten
Morningstar heeft van de volgende producenten van consumptiegoederen aandelenrapporten beschikbaar: Ahold, Anheuser-Busch InBev, Delhaize, Heineken, Procter & Gamble en Unilever.
Gerelateerde aandelenrapporten: Reed Elsevier, Telegraaf Media Groep, TNT, Wolters Kluwer.
Video
Bekijk ook de video over ING Daily Consumer Goods Fund waarin Morningstar dit fonds analyseert en beoordeelt.
Meer achtergrond
Meer diepgang en achtergrond bij de sector consumptiegoederen is te lezen in het vervolgartikel Consumenten kopen nog steeds prijsbewust. Hierin komen de segmenten alcoholische dranken, supermarkten, huishouden en lichaamsverzorging, niet-alcoholische dranken en verpakte levensmiddelen afzonderlijk aan bod. Ook wordt meer ingegaan op de prestaties van Nederlandse ondernemingen.
Handige tools
Zoek en vindt aandelen van producenten van defensieve consumptiegoederen met de Aandelen Quickrank.
Zoek en vindt aandelen van producenten van cyclische consumptiegoederen met de Aandelen Quickrank.
Zoek en vindt beleggingsfondsen in aandelen consumptiegoederen met de Fonds Screener.