Dat maakte het concern in voedings- en wasmiddelen en producten voor lichaamsverzorging maandag bekend.
Het doel de lening is om de Chinese kapitaalmarkt uit te proberen. In de toekomst wil Unilever vaker gebruikmaken van de binnenlandse kapitaalmarkt in China om verder te kunnen groeien. De zogeheten 'dimsum-obligatie' is utgegeven in Hongkong en heeft een omvang van 33 miljoen euro met een looptijd van drie jaar. De couponrente bedraagt 1,15 procent.
Unilever volgt hiermee in de voetsporen van McDonald's. De fastfoodketen gaf als eerste niet-Chinese multinational augustus vorig jaar een lening in de Chinese valuta uit. Zowel bij Unilever als McDonald's gaat het om een relatief klein bedrag: respectievelijk 33 en 22,5 miljoen euro. McDonald's betaalt met 3 procent wel een hogere rente.
Volgens een woordvoerder van Unilever was er veel vraag naar de dimsum-obligatie bij institutionele beleggers. Marktvorsers zijn kritisch over de lening en zien er vooral een marktingzet in. Dat Unilever laat zien dat het zich financiert in een voor de onderneming belangrijk land. Van Unilever's omzet van meer dan 44 miljard euro komt nu 1 mlijard euro uit China. Maar de opkomende markt is belangrijk voor de groeiplannen van Unilever.
Lees ook
Aandelenrapport Unilever
De beste bedrijfsobligatiefondsen (EUR)
De beste bedrijfsobligatiefondsen (USD)
(fondsen met een Elite of Superior rating die verkrijgbaar zijn in Nederland)