Over de eerste drie maanden van het jaar behaalde Daimler, bekend van Mercedes-Benz, een resultaat voor rente en belasting van 2,03 miljard euro. Dat is een stijging van 71 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers kwamen door stijgende verkopen in opkomende economieën. Daimler ziet het jaar zonnig tegemoet. Het Duitse autoconcern verwacht in 2011 een record aantal auto’s te verkopen.
Daarmee Daimler de stijgende lijn voort. Vorig jaar schreef het autoconcern weer zwarte cijfers en boekte het een nettowinst van 4,7 miljard euro bij een omzet van 97,8 miljard euro en een verkoop van 1,9 miljoen auto’s. In 2009 stond daar nog een verlies van 2,6 miljard euro tegenover.
Daimler-topman Dieter Zetsche sprak bij de presentatie van de jaarcijfers over een “fantastische come back” en verwacht dat het bedrijfsresultaat dit jaar “aanzienlijk'' zal verbeteren. De wereldwijde automarkt groeit volgens Zetsche dit jaar met 5 tot 7 procent. Het belangrijkste deel daarvan komt voor rekening van opkomende landen, met de nadruk op China. De verkopen in West-Europa komen in het beste geval uit op het niveau van 2010, aldus Zetsche. In Europa’s belangrijkste automarkt Duitsland verwacht de CEO van Daimler wel een aanzienlijk herstel. Vorig jaar gingen de verkopen daar met 23 procent omlaag. Ook voor de Verenigde Staten, na China de grootste automarkt ter wereld, verwacht Zetsche een verder herstel van de verkopen.
Fors ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0.80 staat het aandeel Daimler momenteel op 3 sterren. Het is in ogen van Morningstar redelijk gewaardeerd. Met Fiat, Volkswagen, General Motors en Ford zijn er autofabrikanten met meer winstpotentie. Lees het volledige Daimler Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s.
Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie
Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten
Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden
Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie
General Motors is een geldmachine als de automarkt herstelt
De toekomst schittert voor Ford