Het nieuws rond Renault werd in de eerste maanden van het jaar gedomineerd door het spionageschandaal, dat geen spionageschandaal bleek te zijn. Een blamage voor de top van het autoconcern en de Franse regering.
Hoe zat het ook al weer? Begin dit jaar zei Renault-bestuurslid Patrick Pélata dat drie topmanagers waren ontslagen omdat ze informatie over elektrische auto's van de Franse autofabrikant zouden hebben doorgespeeld. Renault was slachtoffer van een internationaal, professioneel spionagenetwerk, aldus de bestuurder.
De Franse president Nicolas Sarkozy nam de zaak hoog op en gaf de geheime dienst DCRI de opdracht om de industriële spionage te onderzoeken. De Franse staat heeft een belang van 15 procent in de autofabrikant. Al snel kwamen er geruchten dat China uit was op de elektrische aandrijftechniek van Renault. Dat land ontkende in alle toonaarden iets met de zaak te maken te hebben.
Inmiddels werd duidelijk dat er geen bewijs was dat de drie topmanagers bedrijfsgevoelige informatie hadden doorgespeeld en dat ze valselijk waren beschuldigd van spionage. Het spionageschandaal werd een spionagesoap. Renault-topman Carlos Ghosn bood zijn excuses aan en de Franse regering, die eerder nog sprak van een 'handelsoorlog', voelde zich in haar hemd staan.
Pelata heeft inmiddels zijn functie van operationeel directeur neergelegd. Over het lot van de drie managers is niets bekend, maar die zullen ongetwijfeld rehabilitatie en financiële genoegdoening eisen.
Zwarte cijfers
Ondertussen maakte en verkocht Renault ook nog auto's. In het eerste kwartaal steeg de omzet met 15 procent tot 10,43 miljard euro. In deze periode werd een recordaantal van 693.000 auto's verkocht: een stijging van 5,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral in opkomende markten als Brazilië, Rusland en Turkije verkocht Renault meer auto's.
Vorig jaar kwam Renault weer in de zwarte cijfers. Was het verlies in 2009 nog 3,12 miljard euro, in 2010 was dat omgebogen in een nettowinst van 3,42 miljard euro. De verkoop van het belang in het Zweedse Volvo leverde een eenmalige boekwinst van 2 miljard euro op.
Voor dit jaar verwachtte Renault een verdere toename van de verkopen en de omzet, maar dat is na de ramp in Japan onzeker geworden. Het natuurgeweld had nog geen negatief effect op de eerstekwartaalcijfers, maar Renault sluit een vertraging in de productie in de komende maanden niet uit.
Flink ondergewaardeerd
Met een koers/fair value-verhouding van 0,63 is het aandeel Renault flink ondergewaardeerd en het is momenteel dan ook een 4 sterrenaandeel. Een goedkoop aandeel met winstpotentie. De alliantie met Nissan en de forse inzet op elektrisch aangedreven auto's kan een tijdelijke concurrentievoorsprong opleveren. Lees het volledige Renault Aandelenrapport voor een analyse van de concurrentiepositie en bull en bear scenario’s.
Lees ook
Morningstar analyseert de auto-industrie
Gebrek aan onderdelen speelt Toyota parten
Volkswagen: hard op weg om ’s werelds grootste te worden
Fiat is een 5 sterrenaandeel met veel winstpotentie
General Motors is een geldmachine als de automarkt herstelt
De toekomst schittert voor Ford
Daimler verwacht recordjaar