Beleggen in opkomende markten via aandelen

Beleggen in grondstoffen is een andere manier om munt te slaan uit de ontwikkeling van opkomende landen...

Pieter Bailleul 31 mei, 2011 | 15:38
Facebook Twitter LinkedIn

Terwijl het nagenoeg vaststaat dat het bruto binnenlands product van de opkomende markten sneller zal blijven groeien dan dat van de ontwikkelde markten, is dit geen garantie dat ondernemingen op opkomende markten de enige of zelfs de beste manier zijn om die groei uit te spelen. Zo is Standard Chartered bijvoorbeeld gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en daar worden ook de aandelen verhandeld, maar het betreft een toonaangevende bank in Azië, het Midden-Oosten en Afrika, waar ook de meeste klanten wonen. Anderzijds haalt het Koreaanse Samsung Electronics ongeveer de helft van zijn inkomsten uit ontwikkelde markten.

Ook de waardering van de aandelen van de ondernemingen uit ontwikkelde en opkomende markten is een uiterst belangrijk criterium. Beheerders van gediversifieerde buitenlandse aandelenfondsen die op zoek zijn naar de beste manier om toegang te verwerven tot opkomende markten, zijn soms van oordeel dat bedrijven op ontwikkelde markten een goedkopere oplossing bieden. Telefonica, dat ook een aandeel heeft in China Unicom, heeft een prijs/verkoopratio van 1,24. Het aandeel kreeg klappen door zijn relatie met thuismarkt Spanje. Op dit moment is Spanje goed voor minder dan de helft van de inkomsten van de onderneming en Telefonica is nu de toonaangevende speler in Latijns-Amerika (uitgezonderd Mexico). Inmiddels bedraagt de prijs/verkoopratio van het in Mexico gevestigde Movil 2,94, meer dan het dubbel van Telefonica. Toegegeven, America Movil bekleedt een dominante positie in Mexico, maar haalt een kleiner deel van zijn inkomsten uit de rest van Latijns-Amerika dan voor Telefonica het geval is.

Tal van beheerders van onderlinge fondsen willen een gelijkaardige achterdeurbenadering toepassen op opkomende markten, door voordeel te halen uit de groeiende middenklasse in China en Brazilië en de nadruk te leggen op fabrikanten van luxegoederen in China en banken in Brazilië. Zij zijn ervan overtuigd dat naarmate de consumentenwelvaart toeneemt in China, de vraag naar premiumproducten van ondernemingen zoals sterkedrankfabrikant Pernod Ricard wellicht zal toenemen.

Beleggen in grondstoffen is een andere manier om munt te slaan uit de ontwikkeling van opkomende landen. Nogal wat beheerders zijn ervan overtuigd dat de prijs van olie en andere grondstoffen sterker zal stijgen naarmate de vraag naar zowel energie als basismaterialen op de opkomende markten zal toenemen. 

Terwijl de situatie op hun thuismarkt niet rooskleurig is, kunnen dergelijke Europese ondernemingen mogelijk ook voordeel halen uit de dalende euro. In het licht van China’s aankondiging afgelopen jaar dat het de yuan geleidelijk zal laten stijgen, zou het zowel voor Europese als voor Amerikaanse ondernemingen eenvoudiger kunnen worden om hun producten daar en in de rest van Azië te verkopen, aangezien andere valuta samen met de yuan zouden kunnen stijgen.

Dit toont aan hoe Amerikaanse ondernemingen ook geneigd zijn om voordeel te halen uit de groei van opkomende markten. Het is bekend dat componenten van de S&P 500 Index zoals Coca-Cola (dat ongeveer de helft van zijn verkoop genereert op opkomende markten) en Procter & Gamble (ongeveer een derde) het snelst groeien in opkomende landen. Hoewel dit zeker geen zuivere merging-markets plays zijn, bieden ze toch een aanzienlijke blootstelling.

 

Verder kijken dan de zetel

Zelfs wie niet belegt in beleggingsfondsen met de focus op opkomende markten, kan toch voordeel halen uit de economische groei van deze landen. Een tweede voordeel van indirecte blootstelling kan eruit bestaan dat een deel van de volatiliteit die er soms mee gepaard gaat, kan worden ontweken. Wat ook vaststaat, is dat de grens tussen opkomende markten en ontwikkelde markten vaag blijft. Om greep te krijgen op het echte geografische profiel van een fonds, moet je dan ook verder kijken dan de zetel van de aandelen van een portefeuille.

Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Pieter Bailleul

Pieter Bailleul  is Marketing Manager for Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten