Morningstar stelt zijn waardering van Air France-KLM naar beneden bij naar aanleiding van de eerstekwartaalcijfers, die de luchtvaartmaatschappij vorige week voor zijn gebroken boekjaar 2011-2012 bekend maakte.
Air France-KLM leed een operationeel verlies van 145 miljoen euro. Dat werd veroorzaakt door crises in Japan, het Midden-Oosten en Afrika. De aardbeving in Japan leidde tot een geschat verlies van 100 miljoen euro. Ook werd de onderneming flink geraakt door hogere brandstofkosten: een stijging van 16 procent (232 miljoen euro) tot 1,67 miljard euro.
Onder de streep resteerde een nettoverlies van 197 miljoen euro, waar een jaar eerder nog een nettowinst werd geboekt van 736 miljoen euro. Dat was echter wel inclusief een eenmalige bate van ruim 1 miljard euro uit de verkoop van een belang in de reserveringsmaatschappij voor reizen Amadeus. De omzet steeg met 8,7 procent tot 6,22 miljard euro.
Volgens Air France-KLM blijft de situatie in de markt onzeker. Dat heeft onder meer te maken met de hoge brandstofkosten, maar ook met de sterk schommelende euro. Voor het komende winterseizoen zal het op verre vluchten minder capaciteit in de markt zetten dan eerder werd aangekondigd. De capaciteit zal met 2,7 procent toenemen in plaats van met 5,1 procent. Het management handhaaft echter de verwachting dat het kalenderjaar 2011 wordt afgesloten met een positief operationeel resultaat.
Achter
“Morningstar verlaagt de fair value van Air France-KLM van 17 naar 12 euro per aandeel, omdat we voor het tweede kwartaal op rij de impact van de hogere brandstofkosten op het resultaat van de onderneming verhogen”, licht analist Neal Dihora toe. “Daarbij verlagen we onze prognose voor de groei van de capaciteit en bezettingsgraad omdat we ervan uitgaan dat de vraag dit jaar vertraagd. We voorspellen nu een operationele marge van 3 procent gedurende de komende 5 jaar. Wat achterblijft bij Air France-KLM’s eigen projectie van een operationele marge van 7 procent in maart 2014.”
Air France-KLM heeft volgens Dihora een gezonde balans met een cash equivalent tot 50 procent van de omzet, "een solide getal voor een luchtvaartmaatschappij". "De analist ziet op de korte termijn blijvende uitdagingen voor Air France-KLM. "Maar door zijn focus op operationele zaken kan het effect daarvan worden verzacht. In het eerste kwartaal wist Air France-KLM zijn kosten te reduceren met 129 miljoen euro en het richt zich op een kostenstructuur die 500 miljoen euro lager is in 2011. Maar tegenover deze lagere kosten stond in het eerste kwartaal wel een niet te beïnvloeden hogere uitgave aan brandstof van 232 miljoen euro tegenover.”
Lees ook Morningstar's Aandelenrapport Air France-KLM en volg de laatste financiële gegevens en koersontwikkeling.