Reckitt Benckiser (RB) werd een aantal jaar geleden vaak vergeleken met Unilever. Beide ondernemingen zijn sterk vertegenwoordigd in de categorie was- en schoonmaakmiddelen met enkele sterke merken. In Nederland is RB bekend van Vanish, Cillit Bang, Woolite en Calgon als het om wassen en schoonmaken gaat. Maar die vergelijking gaat steeds minder op. RB is zich aan het herpositioneren om te kunnen groeien met zijn gezondheids- en hygiëneproducten. Gezien de sterke marges in deze categorieën is deze strategie in ogen van Morningstar zinvol. Het management van RB heeft plannen uiteengezet om zijn activiteiten op het gebied van gezondheid en hygiëne te laten groeien van 67 procent van de totale omzet (exclusief RB’s farmaceutische producten) naar 72 procent in 2016.
De ondernemin
g heeft een narrow moat (kleine concurrentievoorsprong) en verplaatst zijn mensen en kapitaal naar markten waar een grotere absolute groei is te halen. Morningstar vindt dat er op lange termijn een gezonde opwaartse potentie is voor deze onderneming die scherp aan de wind vaart met solide merken in enkele nichecategorieën. Maar een toenemende nadruk op gezondheidsproducten zet RB wel meer in de vuurlinie van grotere, sterkere concurrenten zoals Johnson & Johnson en Procter & Gamble.
Hoge marge
RB heeft een kleine voorsprong op concurrenten in consumentenproducten door zijn goed geleide ondernemingen en sterke rendementen op geïnvesteerd kapitaal. In het verleden concurreerde de onderneming in de categorie huishoudelijke producten, maar overnames hebben de blootstelling van RB aan producten voor lichaamsverzorging en geneesmiddelen waar geen recept voor nodig is vergroot. Dit zijn producten met een hoge marge en bekende merken in de portefeuille van RB zijn Durex, Nurofen, Strepsils en Scholl.
Naast het herschikken van zijn productportefeuille naar meer winstgevende categorieën wil het management van RB zich nog meer op opkomende markten richten. Momenteel gaat 50 procent van de investeringen naar opkomende landen en in 2016 moet dan zijn opgelopen tot 80 procent.
Farmaceutische divisie
Hoewel consumentenproducten het leeuwendeel van RB’s omzet en winst voor hun rekening nemen, heeft de onderneming ook nog een farmaceutische divisie (RBP). Die heeft een aantal dezelfde karakteristieken als de andere merken. RBP’s medicijn Suboxone, dat wordt gebruikt bij de behandeling van drugsverslaving, verloor in 2009 zijn patent. Maar een concurrent die een generieke versie van het middel op de markt brengt kwam er niet. Dat gaf RB de gelegenheid om de Suboxone-pil, die geen patentbescherming meer had, om te zetten naar toediening van het medicijn via een film. Daar heeft het wel weer patent op. De winstmarge op de film is wel lager dan op de pil.
Rivalen
Concurrenten van RB zoals de giganten Johnson & Johnson en Procter & Gamble hebben dezelfde strategische plannen. Succes en groei van het marktaandeel komt dus aan op slim investeren in merken en het –snel- op de markt kunnen brengen van nieuwe producten. Op beide fronten heeft RB, ofschoon het kleiner is dan zijn rivalen, een goed track record. Het staat zijn mannetje in de concurrentiestrijd. Morningstar verwacht dat de eclectische productmix RB goed van pas komt als de onderneming zijn nieuwe strategie najaagt.
Reckitt Benckiser staat op Morningstar’s lijst van Aanbevolen Aandelen. De fair value (de waarde van een onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom is 4.046 pence per aandeel. Met een koers van 3.517 pence is het aandeel in ogen van Morningstar dan ook behoorlijk ondergewaardeerd. Het noteert dan ook 4 sterren (zie tabel).
Uit deze tabel blijkt dat Johnson & Johnson en Reckitt Benckiser het meest aantrekkelijk gewaardeerd zijn. Het aandeel Unilever is in ogen van Morningstar fair gewaardeerd.
Lees ook Morningstar’s analyses van de aandelen Reckitt Benckiser, Procter & Gamble, Johnson & Johnson en Unilever.