Facebook aanbevolen aandeel bij Morningstar

Morningstar heeft het aandeel van sociale netwerksite Facebook toegevoegd aan zijn lijst 'Aanbevolen Aandelen'.

Maarten van der Pas 15 november, 2012 | 16:11
Facebook Twitter LinkedIn

Sinds de beursgang op 18 mei van dit jaar voor USD 38 per aandeel heeft Facebook spectaculair slechter gepresteerd dan de NASDAQ. Ondanks de enorme koersval is het de fundamentele visie van Morningstar op de onderneming niet veranderd. Gegeven Morningstar's fair value voor de sociale netwerksite van USD 32 (de waarde van de onderneming op basis van de geschatte, toekomstige kasstroom) vindt Morningstar het aandeel Facebook een onweerstaanbare beleggingsmogelijkheid met bekenisvolle opwaartse potentie. Daarom is Facebook op de lijst 'Aanbevolen Aandelen' gezet.

Morningstar's sterke overtuiging van Facebook komt omdat we verder kijken dan de huidige volatiliteit van de beurskoers en de resultaten. Morningstar-analist Richard Summer licht zijn 'bullish' visie toe aan de hand van de ontwikkeling van digitaal adverteren waarvan Facebook zal profiteren.

De langetermijnverwachting voor online adverteren is positief
Summer: "Mediabureau Zenith OptiMedia voorspelt dat de uitgaven aan digitaal (online) adverteren de komende jaren zullen toenemen van 16 naar 20 procent van alle advertentie-uitgaven. Ik verwacht dat het gebruik van internet gestaag verder groeit en advertentie-euro's zullen deze gebruikers volgen."

Slimme technologische toepassingen creëeren voordelen voor digitaal adverteren
Summer: "De effectiviteit van digitaal adverteren hangt af van personificatie (voor kopers, verkopers en gebruikers). De inhoud van de advertentie is toegespitst op degene die hem ziet omdat bekend wat deze persoon interessant vindt (wat hij bekijkt en doet op internet). Het algoritmische karakter van adverteren neemt toe en de prijs van een advertentie wordt steeds meer een real-time weergave van de echte waarde van de advertentie. Technologie zal het proces van digitale advertenties verkopen en het meten van hun effectiviteit stroomlijnen wat tot grotere uitgaven aan digitaal adverteren leidt. Facebook weet enorm veel van zijn gebruikers waardoor doelgericht adverteren mogelijk is."

Hoewel de markt voorzichtiger is, denkt Morningstar dat adverteren op mobiele apparaten op lange termijn een fantastische groeimogelijkheid biedt.
Summer: "Wat betreft de effectiviteit van adverteren op mobiele apparaten bevinden we ons momenteel op een dieptepunt als het gaat om tarieven en vraag. ik ben ervan overuigd dat de uitgaven aan mobiel adverteren zullen versnellen als er technologische oplossingen komen voor een aantal beperkingen. Formats voor adverteren op smartphones en tablets zijn nog beperkt, opdringerig en hebben vaak een goedkoper tarief dan advertenties op internet. Facebook zal disproportioneel profiteren van deze ontwikkeling omdat het de meeste brede mobiele app is."

Grote ondernemingen zullen de markt voor digitaal adverteren naar zich toetrekken vanwege hun schaalgrootte en technologische voorsprong.
Summer: "Google en Facebook zullen de winnaars zijn in een markt die op een natuurlijke wijze zal consolideren. Zowel Google als Facebook heeft de technologie en R&D in huis om verder te reiken dan hun eigenlijke publiek (zoeken op internet en YouTube voor Google en de sociale netwerksite voor Facebook)."


Lees ook de volledige analyse van het aandeel Facebook >

TAGS
Facebook Twitter LinkedIn

Over de auteur

Maarten van der Pas

Maarten van der Pas  is Financial Markets Editor bij Morningstar Benelux

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alle rechten voorbehouden.

Voorwaarden        Privacybeleid        Cookie Settings        Beleidsdocumenten